onsdag, november 26, 2008

Barn

Lyssnade på p3 idag där de pratade om barn och man fick höra en snabb flashback från i söndags där dom pratade om barn från deras lite mindre smickrande sida. Den sanna sidan.

Barn är elaka, fundamentaliska, själviska, missunnande monarker som skriker se på mig, hör mig, bekräfta mig 24 timmar om dygnet! Det är visserligen inte bara barnens fel, vi (samhället, föräldrar, dagisfröknar) uppfostrar ungarna till att bli hemska små monster som håller stenhårt på könsrollerna.

Vi lär ungarna att flickor gillar rosa, gult och rött medans pojkar gillar blått, grönt och brunt. Till den lilla flickan ger vi köksredskap, en spis, dockor och dockvagn. Till den lilla killen ger vi bilar, vapen och actionleksaker. Om flickan ramlar låter vi henne sitta i knäet tills hon slutat gråta men om pojken halvt slår ihjäl sig säger vi bara att det går över.
Är det "medfött" att killar sen växer upp och vill hellre meka med bilen är diska och torka skit efter sina ungar? Eller är dom lärda att göra det?

Ungar är dessutom medvetet elaka och egoistiska. Låt säga att jag för en gångs skull sitter och leker med ett barn. Vilken bil vill ungen ha? Jo, den jag har. Och inte frågar hon snällt heller, hon sliter den ur min hand och skriker "Det är min!". Om vi bygger med klossar och jag byggt ett torn, vad gör ungen då? Jo, kommer som en jäkla projektil och river tornat med kraft så att. förutom att det rasar, dessutom ska låta så mycket som möjligt. Snällt? Nej.


Dessutom, vad leker ungarna? Mamma, pappa, barn, alltid. Inte för att jag förväntar mig att dom ska leka mamma, mamma, barn men visst vore det väldigt skönt och frigörande om den sociala utvecklingen gått så långt? Om barnet leker med dockor/plastdjur eller annat man kan leka familj med så vilken "vuxet" djur är det dem tar bort? Jo, pappan! Varför aldrig mamman? Varför denna ständiga diskriminering av pappan?

Och monarkin då? Vilken unge har aldrig sagt "Jag vill vara en prins/prinsessa/kung/drottning"? De allra flesta har nog någon sagt så. Eller "jag vill bli kung över hela världen och bestämma över alla"! Det bor visst en liten diktator i ungen dessutom.

Som programledaren på p3 sa; Att bo med barn är som att bo med en liten Alf Svensson. Usch

Förutom alla ovanstående anledningar att inte skaffa barn så har jag ju inte ens tagit upp det ekonomiska bortfallet eller all tid som ungen tar upp.
Jag menar, när du själv får barn är det ju dags för dig att sluta vara så egoistisk, bekräftelsekåt och självupptagen och lämna över det till nästa generation!

Inga kommentarer: