onsdag, november 12, 2008

Insider ikväll

Sitter och ser på Insider nu. Det är verkligen helt sjukt! Det handlar om människor som förgriper sig på djur, oskyldiga djur som inte kan försvara sig. Jag förstår inte människor som medvetet kan skada djur, vare sig det är sexuellt eller inte. Att ha sex med djur är bland det sjukaste som finns, att förgripa sig med hjälp av knivar, pinnar och andra redskap är lika stört. Jag blir skrämd när jag tänker på vilka psykopater det finns ute i samhället. Än så länge är det ju inte vanligt här uppe, men det är väl bara en tidsfråga.

Att de här problemen ökar speglar ju hur sjukt samhället är och hur fel straffskalan är. Bevisen mot de misstänka kan vara väldigt starka utan att de blir fällda. Polisen bryr sig alldelens för lite om såna här brott, det är ju inte ens alltid de undersöker brottsplasten. Fast det är klart, undersökning av brottsplats struntar de ju i även i många andra sorters brott...
Att människor kan vilja göra något sånt här övergår verkligen mitt förstånd.
Bra att Insider tar upp såna här problem. Det behöver verkligen uppmärksammas så att folk får upp ögonen och både kan se varningssignaler hos eventuella gärningsmän men även vara lite mer på sin vakt för att ha koll på sina, och andras, djur.

Tillbaka till straffskalan. Jag tycker generellt att det flesta straffen är för låga. Jag kan börja med livstid. Om det heter livstid ska personen sitta inne resten av livet, alltså livstid. Annars ska man kalla straffet för 25 år. Psykiskt störda, mer eller mindre, får vård istället för straff. Sen, innan de är färdigbehandlade kommer de ut och fortsätter med sina jävulskap. Varför inte ge dem den vård de behöver tills de anses vara friska och därefter avtjäna sitt straff då de kan förstå handling och konsekvens? Jag förstår mig inte på det svenska rättsamhället. Att våldta någon kan man knappt bli fälld för över huvud taget eftersom det oftast blir ord mot ord. Men jävlar om du skjuter en varg! Då är det nästan så att du också blir skjuten. Jag ska dock inte ge mig in alltför långt i vargdebatten, är alldelens för lite insatt för det och då kan man bli skjuten om man uttalar sig fel...nästan i alla fall...!


Inga kommentarer: